Alfredas Guščius. Ir stori romanai – nenuobodūs
2010 m. Nr. 8–9
Raimondas Kašauskas. Badmetis, arba Žali akiniai arkliams. – Vilnius: Versus aureus, 2009. – 456 p.
Raimondas Kašauskas tęsia savo didįjį užmojį – išleido antrąją autobiografinio romano dalį „Badmetis, arba Žali akiniai arkliams“ (romano „Laukimas“ tęsinį). Autorius nuo seno pasižymi blaiviu tikrovės reiškinių suvokimu, įžvalgiu literatūrinių srovių, tėkmių, bangų, literatūrinio gyvenimo užkulisių vertinimu. Tai paliudija ir periodikoje pastaruoju metu pasirodę pokalbiai bei interviu.
Kritikų dėmesys šiam autoriui sumažėjo, manau, nepelnytai. Apsigauna tie kūrybos vertintojai, kurie vyresnių rašytojų kartą nurašo į literatūrinio proceso nuostolius. Antai kritikė Jūratė Sprindytė, svarstydama nepriklausomybės metų lietuvių prozos procesus, prasitarė: „Štai išeina du didžiuliai R. Kašausko romanai <…>, bet apie juos niekas nekalba. Vadinasi, jos [tos knygos – A G.] jau yra literatūros proceso paribyje?“ („Metai“, 2010, Nr. 3, p. 82).
Pirmiausia reikia tuos storus romanus perskaityti, tuomet atsiras ir kalbos – daug ir įdomios. Jeigu pavyktų rasti objektyvių literatūros ekspertų, panašių į šviesaus atminimo profesorę Eleną Bukelienę, kurie perskaitytų ir įvertintų tuos R. Kašausko romanus, tada išgirstume daugiau tiesos. Manau, verdiktas romanų autoriui būtų palankus.
Nuo debiuto stebėjusi R. Kašausko meninius ieškojimus, E. Bukelienė viltingai laukėjo talento išsiskleidimo, ir tai išsipildė pastarųjų metų apysakų knygose. Neseniai pasirodžiusios R. Kašausko apysakos „Palaimos slėnis“, „Pavaduotojas“, „Kitas“ galėtų sėkmingai konkuruoti su įvairių kartų prozininkų kūryba.
Ne į literatūrinio proceso paribį, bet į centrą nutaikyti ir didieji autobiografiniai R. Kašausko romanai. Jų epinis masyvumas yra apmąstyta ir motyvuota ypatybė. R. Kašauskas priskirtinas prie talentingiausių vyresniosios kartos žemaičių prozininkų J. Apučio, E. Ignatavičiaus, R. Granausko, kurių kūriniai pasižymi psicholo– gizmu bei tradicinių vertybių puoselėjimu. Vis dėlto R. Kašauskas gerokai plačiau nei šitie plunksnos broliai užgriebia tikrovės epinę medžiagą, drąsiau įsileidžia į pasakojimą socialinius, politinius ekskursus, išmoningiau panaudoja buitinę, etninę faktografiją. Užsimojęs plačiai ir epiškai, R. Kašauskas nenuslysta tikrovės paviršiumi, empirinę medžiagą jis įprasmina itin plastišku, daugialypiu stiliumi, kurio pagrindinė dominantė – emocinis pasaulio ir laiko išgyvenimas.
Šiandien daug kas imasi memuarų, pasakoja apie savo gyvenimus. Atminties literatūros autoriai, atsigręždami į praėjusį laiką, neišvengiamai prisimena save bendresniame istorinės tikrovės fone. Galėjo memuarus rašyti ir R. Kašauskas, medžiagos jam tikrai užtektų. Bet šis žanras jam pasirodė per siauras, todėl autorius visa galva pasinėrė į romaninį–istorinį savęs ir gimtojo krašto praeities tyrinėjimą.
Romano „Badmetis“ aptarime, išklausęs Petro Bražėno ir Algimanto Bučio kalbų, R. Kašauskas gana kategoriškai pareiškė, kad abiejų romanų protagonistas Vytautas Norvaišas nėra jis pats, taigi kūrinys nėra autobiografinis. Ir iš tikro Vytautas Norvaišas yra apibendrintas donkichotiško, „idalgiškojo“ tipo jaunuolis, kokių pasitaiko visais laikais. R. Kašauskui kur kas svarbiau buvo atkurti vaizduojamo laiko autentiką, emocinį epochos tikrumą. O tai nėra lengva, jeigu turime omeny visų pirma ne praėjusio laiko faktologiją ar buitinę aplinką, kuriuos atmintyje nesunkiai galima atgaivinti kad ir atsivertus enciklopedijas bei žinynus; daug sunkiau įvykdyti kiekvienam meno kūriniui keliamą reikalavimą – pasiekti emocinio stiliaus tikrumo ir psichologinės tiesos. Kad ir koks būtų vaizduojamas pagrindinis kūrinio veikėjas – didvyris, nusikaltėlis, pamišėlis ar toks svajoklis kaip Norvaišas – jis tini įtikinti skaitytoją savo charakterio visuma. Vytautas Norvaišas ir yra įtaigus autentiško romano herojus, – jaunuolis menininkas iš prigimties, tikrovę regįs svajotojo, vizionieriaus akimis.
Tokį maksimalistinį svajoklį „sutramdyti“ būtų nelengva bet kokiam Rytojui; R. Kašauskui tai pavyksta Padaryti, sakyčiau, meistriškai. Nebūty pasisekę, jeigu jis neturėtų susiformavusios laiko filosofijos ir meninio metodo, kaip jį įkūnyti į stilistinį kūrinio audinį. Žinau, kad nuo seno R. Kašauskui didelę įtaką darė didžiojo sielos dialektiko F. Dostojevskio kūryba,
jis kūrybingai studijavo Marcelio Prousto, Williamo Faulknerio romanus. Tie vardai daug ką pasako apie „literatūrinę mokyklą“, jos pobūdį.
Kašausko romano laiko filosofiją man padeda suvokti Šv. Augustinas, kurio laiko samprata aktuali ir šiandien. Jis ilgai ieškojo „pagrindinio“ laiko, kol nusprendė, jog tai – dabartis. „O jeigu ir ateitis, ir praeitis egzistuoja, aš noriu žinoti, kur? Jeigu man dar ne pagal pečius toks žinojimas, tai vis dėlto aš žinau, kad ir kur jie būtų, jie ten nėra praeitis ir ateitis, bet – dabartis <…>. Todėl kad ir kur, ir kokie jie būtų, jie egzistuoja tik kaip dabartis. Ir tikroviškai pasakodami apie praeitį, žmonės išgauna iš atminties ne pačius įvykius – jie yra praėję, – o žodžius, pasufleruotus tų įvykių vaizdinių: buvę įvykiai, paveikę mūsų jausmus, sieloje įspaudė tarsi savo pėdsakus. Pavyzdžiui, mano vaikystės nebėra, jinai praeityje, kurios jau nebėra, tačiau kai aš apie ją galvoju ar kalbu, tai regiu jos vaizdą dabartyje, nes jis iki pat šiolei gyvas mano atmintyje.“
Intensyviai ieškodamas aukščiausiosios substancijos – Dievo, Šv. Augustinas skverbėsi į laiko, atminties, sielos gelmes. Gilus mąstymas apie Dievą visada reiškia mąstymą apie pradžią ir pabaigą, apie akimirką ir amžinybę. Tikėjimo, Teisingumo, Gerumo, Idealo ieškojimo aistra, dabarties–praeities– ateities laikų reliatyvios sampynos apmąstymas būdingas ir Vytautui Nor– vaišui. Romane ne kartą prisimenami trijų kaimiečių, nešančių vogtas bulves, trijų pakeleivių – moters, vaiko ir… šėmmargės – siluetai, išdidinti vakarinių žarų, kalvoto vieškelio reljefo fone.
Priminsiu, kad R. Kašauskas romane „Badmetis“ vaizduoja gana tikslų istorinį laiką – 1950–1953 metus, jų atspindį jaunuolio atmintyje. Romane „Laukimas“ buvo papasakota tiktai apie vieną dešimtmečio berniuko dieną. Abu romanai – monologiniai, kadangi jų centre tik vienas pagrindinis personažas, tačiau nei pasakojimo ribotumo, nei veiksmo kameriškumo nejunti, kadangi ir R. Kašausko romanų protagonistas, kaip ir Šv. Augustino „Išpažinimų“ pasakotojas, praeitį, ateitį, dabartį matuoja, vertina pačiu jautriausiu laikrodžiu – siela lovyje, siela mano, aš matuoju laiką…“).
R. Kašauskas sugeba laiko ir erdvės rėmus plėsti ir iš veikėjo sielos, ir iš pasakotojo „visažinės“ instancijos. „Rodos, siauresnio plyšio, per kurį būtų stebimas gyvenimas, nebeįmanoma sugalvoti, o skaitai ir negali atsistebėti pasakojimo erdvumu, stebėjimo rakursų įvairove, atsiskleidžiančios šių dienų realybės spalvingumu, nevienareikšmiškumu“, – rašė E. Bukelienė apie apysaką „Palaimos klonis“, vaizduojančią šių dienų „bomžo“ likimą.
Apysaka – glaustesnis žanras, jis gal iš tikrųjų labiau atitinka R. Kašausko prozos ypatybes. Romanui „Laukimas“ tenka priekaištauti dėl kompozicijos trūkumų, „Badmetis“ kompozicinės struktūros požiūriu sutvarkytas darniau, nors apimtimi yra dar stambesnis. Šiek tiek erdvesnis jis ir pasakojamojo laiko atžvilgiu – čia su Vytautu Norvaišų bendraujame jau beveik porą metų. Per tuos metus Norvaišo gyvenime nutinka daug kas: jis išeina iš gimtojo kaimo ir apsigyvena miestelio name – barake, buvusiame kumetyne, pereina į vakarinę darbo jaunimo vidurinę mokyklą, ją baigia, įsimyli gražuolę mokytoją – vykdomojo komiteto pirmininko, lovelaso Navalinsko žmoną Audronę, pradeda rašyti eilėraščius, veržiasi į rajoninę spaudą, svajoja ir apie respublikinę, susidraugauja su paslaptinguoju žurnalistu, disidentu Klemensu, nori išgelbėti savo bičiulį nuo bausmės už bulvių vagystę, kaunasi už teisybę su galinguoju tarybinio ūkio direktoriumi Audeniu, išgyvena dėl svajonių draugo Romusio, tarnaujančio sovietinėje armijoje, žmonos palaido elgesio, svajoja įkurti gerųjų širdžių sąjungą ir t. t.
Romanas baigiamas Vytauto Norvaišo pirmuoju apsilankymu mokytojos Audronės namuose. Iš daugiašakio pasakojimo autorius galėjo finalui pasirinkti ir kitokią sceną, bet jei pasirinko šią, vadinasi, norėjo išryškinti, akcentuoti savo herojaus dvasinės brandos pirmąjį etapą, kai jauna asmenybė pasijunta tampanti kūrėju kai jam reikės atsisveikinti su jaunatviška praeitimi ir pradėti kitokį gyvenimą. Mokytoja jam įteikia respublikinį žurnalą „Žingsniai“, kuriame išspausdinta Vytauto novelė. Tai pirmasis didelis jaunojo literato provincialo laimėjimas, kuriame yra ne tiktai paties autoriaus, bet ir jo garbintosios, svajonėse romantiškiausiom spalvom išdabintosios, su Stendhalio romano „Parmos vienuolynas“ gražuole Sanseverina gretintinos mokytojos Audronės indėlis. Kaip tik ji ir paslaptingasis žurnalistas Klemensas yra Vytauto talento globėjai, o Audronė juo žada rūpintis ir toliau, – kai jis išvyks į Vilnių, kai ten jam reikės suktis tarp konkurentų, įsitvirtinti.
Romano pabaigos epizodai ryškiai simbolizuoti, kaip, beje, ir daug kitų veikalo epizodų. Jie nuspalvinti, įgarsinti ir įprasminti pagal savotišką išorinės tikrovės ir vidinio pasaulio pajautą, remiantis, manau, augustiniška laiko filosofija, kuria R. Kašauskas apdovanojo savo jaunojo protagonisto sąmonę. Tokias jausenas įžvelgėme ir ankstyvojoje R. Kašausko kūryboje, jo romantiškai dramatiškose apysakose „Suaugusiųjų žaidimai“, „Motociklininkai“, „Mano motinos akys“, romanuose „Mažos mūsų nuodėmės“, „Gerumo kaina“. Gyvenimo tikrovę, jos fenomenus, laiko praeinamumą, tekamumą R. Kašauskas visada rodo kaip dvigubą, dažnai net trigubą veidrodinį atspindį veikėjo sąmonėje, kaip sąlyginį–tapybinį foną, kaip nostalgišką vyksmą, kaip psichologinę įtampą; tikrovės vaizdinys jo personažų akyse, o tuo labiau atmintyje, niekada neatspindimas tiesiogiai,
R. Kašauskas įtaigiai suderina tatai kraštutinumus – sodrų realiu ir asociatyvinę simboliką. Gal tokią įtaigą lemia pasakojimo būdas, kai trečiojo asmens instancija (tas pats visažinis pasakotojas ar demiurgas) yra idėjiškai itin demokratiška, leidžianti bet kuriuo momentu, vos tik protagonistui panorėjus, perimti pasakojimo giją, įjungti savo neišsenkančių fantazijų, regėjimų mechanizmą. Todėl R. Kašausko romano sakiniai dažniausiai ilgi išsišakoję, lėtai banguojantys…
Minėtame finaliniame romano epizode – Norvaišo susitikime su mokytoja Audrone jos „baltajame kotedže“ – dialogų nedaug, bet užtat gausu Vytauto Norvaišos savianalizės, to minėto fono reginių, vaizdinių. Būdinga tokio stiliaus ištrauka: „Jam dingojosi, jog visas šis fonas, kuris buvo aplinkui ir kuriame, tartum vaidindamas kažin kieno primestą vaidmenį, buvo ir jis pats, svarbesnis už jį, – smelkėsi į jo sielą, primindamas buvusias akimirkas, stebėdamasis, klausdamas, netgi gąsdindamas kažin kokiomis nenumatytomis, būsimomis pasekmėmis, nežinomybe, – ir jis prisiminė, jog jam šitaip būdavo visada, kai tik prireikdavo žengti kokį nors svarbų gyvenimo žingsnį, priimti sprendimą, apsiginti nuo ištikusios nelaimės (džiaugsmas apsireikšdavo daug rečiau, todėl ir dabar juo netikėjo), ir jis sutelkdavo dėmesį į aplinką, į pašalinius daiktus, į nepažįstamus, su juo nesusijusius žmones, jų veidų išraišką, gaudydavo jų žodžius, aplinkos spalvas, šviesos ir šešėlių žaismą, garsus, net kvapus, – tarsi juose slypėtų kažin kokie galintys pagelbėti burtai. O paskui ryškiai prisimindavo ne buvusius įvykius, bet jų foną. Taip jam buvo ir dabar, ir klausė kažin kieno, kas slypėjo aplinkoje teisingiau jį supančių daiktų viduje, – ar iš tiesų čia jis pats, ar tai koks jo paties antrininkas, matys svajonėse, gražiuose, miglotuose praeities toliuose? O gal – kitas? Jei taip, tai kas galėtų padėti išsivaduoti tokios keblios, neįtikėtinos būklės?“ (p. 426–427).
Prieš kelerius metus R. Kašauskas apysakos „Kitas“ visą struktūrą pagrindė laiko ir atminties reliatyvizmu, veikėjo susidvejinimu. Pagal laiko, atminties ir sielos fenomenų transformavimo, pagal pagrindinių veikėjų traktavimo savitumą R, Kašauskas statytinas j vieną gretą su minėtais kolegomis žemaičiais ir dar prie jų pridėjus gerokai jaunesnį Petrą Dirgėlą.